کد خبر: ۸۶۶۹۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
نوار غزه طی ۲۴ ساعت آینده در صورت عدم ارسال کمک فوری با فاجعه واقعی روبرو می‌شود

دهمین روز جنگ در فلسطین| هشدار نسبت به «فاجعه واقعی» در غزه

جنگ حماس و اسرائیل در حالی وارد دهمین روز خود می‌شود که این رویارویی نظامی در خاورمیانه تاکنون بیش از ۴ هزار کشته و نزدیک به ۱۱ هزار مجروح به جا گذاشته است.بر اساس آخرین گزارش‌ها، بیش از یک میلیون نفر تاکنون مناطق شمالی غزه را از بیم حمله زمینی اسرائیل ترک و به سوی جنوب این باریکه تحت محاصره مهاجرت کرده‌اند.
دهمین روز جنگ در فلسطین| هشدار نسبت به «فاجعه واقعی» در غزه
آفتاب‌‌نیوز :

آخرین خبر‌ها و گزارش‌های مرتبط با جنگ حماس و اسرائیل در روز دوشنبه ۱۶ مهر را در ادامه می خوانید:

بریتانیا کمک‌ به فلسطینی‌ها را افزایش داد

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا روز دوشنبه گفت که کشورش کمک‌های بشردوستانه خود به فلسطینی‌ها را «یک سوم» افزایش داده است. 

نخست‌وزیر بریتانیا همچنین اعلام کرد که شش شهروند کشورش در جریان حملات حماس به اسرائیل کشته شدند و ۱۰ نفر نیز مفقود شده اند. 

نماینده پاپ پیشنهاد مبادله خودش با کودکان به گروگان گرفته‌شده را مطرح کرد

نماینده پاپ فرانسیس و اسقف بیت‌المقدس روز دوشنبه پیشنهاد کرد که گروه حماس او را به جای کودکانی که به گروگان گرفته است به عنوان اسیر قبول کند.

کاردینال پیرباتیستا پیتزابالا افزود که خود و او و دفترش تاکنون تماس مستقیمی با گروه حماس نداشته‌اند. این مقام کلیسای کاتولیک نماینده پاپ فرانسیس در اسرائیل، فلسطین، اردن و قبرس است. 

اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که «۱۹۹ نفر» به عنوان گروگان گروه حماس در نوار غزه به سر می‌برند. تخمین زده می‌شود حدود ۱۲ نفر از این گروگان‌ها کودک هستند. 

وزیر امور خارجه ایران: گسترش احتمالی جنگ در دیگر جبهه‌ها به مرحله اجتناب‌ناپذیر نزدیک می‌شود

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) درباره جنگ اسرائیل با گروه حماس نوشت: «زمان برای راه‌حل‌های سیاسی روبه پایان است. گسترش احتمالی جنگ در دیگر جبهه‌ها به مرحله اجتناب‌ناپذیر نزدیک می‌شود.»

وزیر امور خارجه ایران بر لزوم «توقف فوری کشتار» در نوار غزه و «ارسال سریع کمک‌های انسان‌دوستانه» به این باریکه تاکید کرد. 

هشدار نتانیاهو به ایران و حزب‌الله: اشتباه گذشته را تکرار نکنید، این بار بهای سنگین‌تری خواهید پرداخت

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه در کنست (پارلمان اسرائیل) به ایران و گروه حزب‌الله هشدار داد که در صورت مداخله در جنگ با حماس «بهای سنگینی» خواهند پرداخت.

نخست‌وزیر اسرائیل ادعا کرد: «ما را در مرز شمالی آزمایش نکنید، اشتباه گذشته را تکرار نکنید. بهایی که امروز پرداخت خواهید کرد بسیار سنگین‌تر خواهد بود.»

به نظر می‌رسد اشاره بنیامین نتانیاهو به جنگ کشورش با گروه حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ میلادی باشد. 

اسرائیل و گروه حزب‌الله لبنان طی روز‌های گذشته بار‌ها در مرز دست به تبادل آتش زده‌اند.

ارتش اسرائیل از ساکنان ۲۸ شهرک در نزدیکی مرز با لبنان خواسته است که خانه‌های خود را ترک کنند. 

صدای آژیر خطر به نشانه احتمال اصابت راکت در بیت‌المقدس به صدا درآمد

گزارش‌ها از بیت‌المقدس حاکی است که صدای آژیر خطر به نشانه احتمال اصابت راکت بعدازظهر دوشنبه در این شهر به صدا درآمد. 

سازمان جهانی بهداشت: نوار غزه طی ۲۴ ساعت آینده در صورت عدم ارسال کمک فوری با فاجعه واقعی روبرو می‌شود

سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه هشدار داد که نوار غزه در صورت عدم ارسال کمک فوری به این باریکه طی ۲۴ ساعت آینده با «فاجعه واقعی» روبرو خواهد شد.

به گفته این نهاد وابسته به سازمان ملل ساکنان غزه برای تنها ۲۴ ساعت دیگر «آب، الکتریسیته و سوخت» دارند و در صورت عدم ارسال کمک فوری پزشکان «فقط باید گواهی فوت» صادر کنند. 

کمک‌های پزشکی و بشردوستانه ارسالی هم‌اکنون به شبه‌جزیره سینا در مصر رسیده است، اما به دلیل عدم دستیابی به توافق سیاسی بین اسرائیل و مصر امکان ارسال آن به داخل نوار غزه وجود ندارد. 

شورای امنیت سازمان ملل دوشنبه شب تشکیل جلسه می‌دهد

شورای امنیت سازمان ملل متحد دوشنبه شب برای بحث بر سر دو قطعنامه پیشنهادی درباره جنگ بین اسرائیل و حماس تشکیل جلسه می‌دهد. 

در پیش‌نویس اولین قطعنامه که از سوی روسیه پیشنهاد شده از لزوم «برقراری فوری آتش‌بس انساندوستانه، پایدار و رعایت کامل آن» سخن گفته شده است.

در پیش‌نویس این قطعنامه همچنین بر «دسترسی بشردوستانه بدون کارشکنی» به نوار غزه تاکید شده است.

در پیش‌نویس دومین قطعنامه که برزیل، رئیس دوره‌ای شورای امنیت ارائه کرده است «حملات تروریستی گروه حماس» محکوم شده است. 

جلسه شورای امنیت قرار است نیمه شب به وقت اروپای مرکزی (یک و سی دقیقه بامداد سه‌شنبه به وقت تهران) برگزار شود. 

گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال سفر بایدن به اسرائیل

کاخ‌سفید روز دوشنبه اعلام کرد که سفر داخلی رئیس‌جمهوری آمریکا به ایالت کلورادو لغو شده است. 

بنا به همین گزارش جو بایدن در نظر دارد بر روی جنگ بین اسرائیل و حماس متمرکز شود.

لغو سفر داخلی رئیس‌جمهوری ایالات متحده به گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال سفر او به اسرائیل دامن زده است. 

به گفته کاخ‌سفید بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از جو بایدن برای سفر به اسرائیل به طور رسمی دعوت کرده است. 

نماینده حماس: تصمیم برای حمله به اسرائیل بدون هدایت ایران اتخاذ شد

احمد عبدالهادی، نماینده حماس در لبنان روز دوشنبه گفت که این گروه تصمیم برای حمله به اسرائیل را به تنهایی و بدون هدایت ایران یا یک کشور خارجی دیگر اتخاذ کرد. 

وی با این حال تهدید کرد که در صورت حمله زمینی اسرائیل به نوار غزه دیگر «گروه‌های مقاومت» نیز وارد عمل خواهند شد. 

احمد عبدالهادی تاکید کرد که تصمیم انجام حملات روز هفتم اکتبر از سوی رهبران گروه حماس گرفته شد.

وی گفت که جنگ در غزه یک «نبرد فلسطینی‌ها است و تصمیم به آغاز آن هم تصمیم فلسطینی‌ها بود.»

مقام‌های حماس دخالت مستقیم ایران در حملات روز هفتم اکتبر یا تائید نهایی آن از سوی تهران را رد کرده‌اند. 

احمد عبدالهادی گفت که متحدان حماس از جمله ایران و گروه حزب‌الله لبنان به اسرائیل اجازه نخواهند داد که «غزه را نابود کند.»

آمادگی گروه‌های فلسطینی برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت که گروه‌های فلسطینی برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی در صورت توقف حملات هوایی به نوار غزه اعلام آمادگی کرده‌اند.

اسرائیل روز دوشنبه شمار افرادی را که در پی حملات روز هفت اکتبر به عنوان گروگان به نوار غزه منتقل شده‌اند «۱۹۹ نفر» اعلام کرد.

ناصر کنعانی گفت: «جریان مقاومت فلسطین به ما اعلام کرده است که از بعد انسانی این آمادگی را دارند که برای آزادی اسرا و زندانیان غیرنظامی که در اختیار دارند اقدامات لازم را انجام دهند و البته انجام این موضوع نیازمند فراهم شدن مقدماتی است که در سایه تداوم جنایت‌های اسرائیلی‌ها علیه مردم غزه فراهم شدن این مقدمات امکان‌پذیر نیست.»

دو گروه حماس و جهاد اسلامی پس از حملات روز هفت اکتبر اعلام کردند که شماری از شهروندان اسرائیل را به عنوان گروگان در اختیار دارند. ایران به طور سنتی با گروه جهاد اسلامی روابط نزدیک‌تری از حماس دارد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز شنبه در دوحه، پایتخت قطر با اسماعیل هنیه، رهبر حماس دیدار کرده بود. 

تیک‌تاک: ۵۰۰ هزار ویدیوی مرتبط با جنگ اسرائیل و حماس را حذف کردیم

شبکه اجتماعی تیک‌تاک روز دوشنبه اعلام کرد که بیش از ۵۰۰ هزار ویدیو و ۸ هزار پخش زنده مرتبط با درگیری‌های جاری میان اسرائیل و حماس را حذف و مسدود کرده است.

این اقدام در حالی صورت گرفته است که اتحادیه اروپا چند روز پیش بر تعهد خود مبنی بر مبارزه با محتوای غیرقانونی در رسانه‌های اجتماعی تاکید کرده بود.

تیک‌تاک با انتشار بیانه‌ای اعلام کرده است که شماری از ویدیو‌ها و پخش‌های زنده مرتبط با وقایع خاورمیانه به دلیل نقض قوانین این شبکه اجتماعی حذف و مسدود شده‌اند.

نخست وزیر بریتانیا اقدامات «غیرقابل قبول» در جریان تظاهرات حامیان فلسطینیان را محکوم کرد

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا روز دوشنبه برخی اقدامات صورت گرفته در جریان تظاهرات حامیان فلسطینی‌ها در کشورش را «غیرقابل قبول» خواند و مجکوم کرد.

ریشی سوناک که در جریان بازدید از یک مدرسه یهودی در شمال لندن سخن می‌گفت، تصریح کرد: «پلیس در حال بررسی تصاویر برخی اتفاقات است که بسیاری از مردم شاهدش بودند و به وضوع غیرقابل قبول هستند. در جامعه ما جایی برای یهودستیزی وجود ندارد و ما هر کاری که ممکن است برای ریشه‌کن کردن این رفتار‌ها انجام می‌دهیم.»

هزاران نفر از شهروندان بریتانیایی یک هفته پس از حمله حماس به اسرائیل که با پاسخ شدید تل‌آویو همراه شد برای حمایت از فلسطینی‌ها در لندن و دیگر شهر‌های این کشور تظاهرات کردند.

پلیس لندن که بش از هزار نیروی خود را برای نظارت بر تظاهرات حامیان فلسطینیان بسیج کرده روز یکشنبه از دستگیری ۱۵ نفر در جریان تظاهرات اخیر خبر داد.

مقامات پلیس لندن همچنین برای شناسایی دو زن حاضر در تظاهرات لندن که تصویری از پاراگلایدر را در کنایه به نفوذ هوایی جنگجویان حماس به اسرائیل روی پیراهن داشتند، فراخوان داده است.

۱۱ روزنامه‌نگار فلسطینی تاکنون کشته شده‌اند

اتحادیه صنفی روزنامه نگاران فلسطینی روز دوشنبه اعلام کرد که از آغاز جنگ تاکنون ۱۱ روزنامه نگار فلسطینی در نوار غزه کشته شده‌اند.

این اتحادیه که مقر آن در بخش اشغالی کرانه باختری رود اردن است با انشتار بیانیه‌ای یاد‌آور شد که در پی «تجاوزات اسرائیل» همچنین ۲۰ خبرنگار در غزه مجروح شده‌اند.

حماس پیش از این در تازه‌ترین آمار خود از کشته شدن دستکم ۲ هزار و هفتصد و پنجاه نفر در پی حملات اخیر اسرائیل به غزه خبر داده بود.

برلین از ایران خواست «نفت روی آتش نریزد»!

آلمان روز دوشنبه در ادعایی از ایران خواست به تشدید تنش در خاورمیانه و جنگ جاری میان اسرائیل و حماس دامن نزند و «نفت روی آتش» نریزد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز روز یکشبه به ایران در خصوص باز شدن جبهه دیگری از نبرد در شمال اسرائیل بواسطه دخلات نیرو‌های حزب‌الله لبنان هشدار داده بود.

سباستین فیشر، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان که در یک کنفرانس مطبوعاتی سخن می‌گفت همچنین نسبت به وخامت بحران جاری در صورت ورود دیگر بازیگران منطقه‌ای هشدار داد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص دیدار اخیر وزیر خارجه ایران با رهبر حماس در قطر گفت: باید قبل از نفت ریختن روی آتش به دقت فکر کرد، زیرا ممکن است با یک درگیری بزرگ منطقه‌ای روبرو شویم.

اتحادیه عرب خواستار پایان دادن به «عملیات نظامی» در غزه و گشایش «دالان‌های» بشردوستانه شد

رئیس اتحادیه عرب خواستار «توقف فوری عملیات نظامی» و گشایش دالان‌های امن برای کمک به غیرنظامیان شد.

احمد ابوالغیط، دبیر کل مصر اتحادیه عرب در جریان نشست وزرای دادگستری کشور‌های عضو این نهاد در بغداد گفت: «ما خواستار توقف فوری عملیات نظامی و گشایش کریدور‌های امن برای کمک به مردم غزه هستیم». 

بلینکن پس از رایزنی‌های منطقه‌ای برای گفتگو با نتانیاهو به اسرائیل بازگشت

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای برای مهار بحران جاری در خاورمیانه به اسرائیل بازگشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر امور خارجه آمریکا پیش‌تر در پایان دیدار خود با رئیس جمهوری مصر از توافق آتش‌بس در جنوب غزه برای فراهم شدن زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه به این منطقه از طریف گذرگاه رفح خبر داده بود؛ موضوعی که تا این لحظه حماس و دفتر نخست وزیر اسرائیل از آن ابراز بی اطلاعی کرده‌اند.

آقای بلینکن در چارچوب این سفر دوره‌ای و پیش از بازگشت به اسرائیل، طی روز‌های اخیر به عربستان سعودی، مصر و قطر سفر کرده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنتونی بلینکن روز دوشنبه وارد تل‌آویو شد و قرار است در بیت‌المقدس با بنیامین نتانیاهو دیدار و گفتگو کند.

اسرائیل شمار افراد به گروگان گرفته شده توسط حماس را ۱۹۹ نفر اعلام کرد

ارتش اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که ۱۹۹ نفر در جریان حمله اخیر حماس به گروگان گرفته شده‌اند.

این در حالست که گزارش قبلی ارتش اسرائیل در این خصوص که روز یکشنبه منتشر شده بود از اسارت ۱۵۵ گروگان حکایت داشت.

سخنگوی ارتش اسرائیل بدین ترتیب روز دوشنبه در جریان یک کنفرانس خبری، آمار تازه گروگان‌های حماس را ۱۹۹ نفر اعلام کرد و یادآور شد که اطلاع‌رسانی به خانواده‌های این افراد صورت گرفته است.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط مقامات اسرائیلی، بیش از ۱۴۰۰ نفر تاکنون در حملات حماس به این کشور کشته شده‌اند.

تمجید مشاور رهبر از سرعت عمل حماس در حمله به اسرائیل

علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر انقلاب روز دوشنبه در دیدار با نماینده حماس در ایران بر حمایت حمایت از «فلسطین» تاکید کرد.

آقای ولایتی در دیدار با خالد قدومی نماینده حماس در تهران از «پیروزی‌های اخیر مقاومت فلسطین» ابراز خرسندی کرده و گفته است: «رژیم اسرائیل رفتنی است و شما و ملت فلسطین سرافراز و پیروز خواهید ماند و این مهم یک اصل قطعی است.»

وی همچنین «سرعت عمل» در حمله اخیر حماس به اسرائیل را تحسین‌برانگیز خواند و اعلام کرد که «دشمنان» از این حمله و این «اقدام بزرگ» غافلگیر شدند.

اسرائیل توافق آتش‌بس در غزه را تکذیب کرد

دفتر نخست وزیری اسرائیل روز دوشنبه برخی گزارش‌ها مبنی بر حصول توافق با حماس برای آتش‌بس در جنوب غزه را تکذیب کرد.

در بیانیه دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تاکید شده است که در این مرحله از جنگ با حماس که هزاران کشته بر جای گذاشته است «آتش‌بسی» در کار نیست.

در این بیانیه تاکید شده است که توافقی برای ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه در ازای خروج افراد خارجی از این منطقه از طریق گذرگاه رفح بدست نیامده است.

رویترز پیش از این در گزارشی از توافق میان آمریکا، اسرائیل و مصر در این خصوص خبر داده بود؛ گفتنی است که حماس نیز از حصول این توافق آتش‌بس ابراز بی اطلاعی کرده است.

حماس: حدود ۲۷۵۰ نفر در حملات اسرائیل کشته شدند

حماس روز دوشنبه تازه‌ترین آمار کشته‌شدگان حملات اخیر اسرائیل به غزه را اعلام کرد و از جان باختن دستکم ۲۷۵۰ نفر در این حملات خبر داد.

به گفته وزارت بهداشت حماس، در این حملات بیش از ۹ هزار و هفتصد نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

رویترز: گذرگاه رفح باز می‌شود

انتظار می‌رود که گذرگاه مرزی رفح میان غزه و مصر در پی تلاش‌های دیپلماتیک برای کمک‌رسانی به ساکنان غیرنظامی این منطقه بازگشایی شود.

رویترز در گزارشی ضمن اعلام این خبر اعلام کرده است که از زمان کشته شدن ۱۳۰۰ نفر در حمله غافلگیرکننده اخیر حماس به اسرائیل، غزه زیر بمباران شدید نیرو‌های اسرائیلی قرار دارد.

بنا به این گزارش، صد‌ها تن کمک بشردوستانه ارسالی از سوی چندین کشور برای مردم غزه چند روزی است که در شبه جزیره سینا واقع در خاک مصر است.

این کمک‌ها قرار است در پی توافق صورت گرفته از طریق گذرگاه رفح به غزه برسد و در میان ساکنان غیرنظامی این منطقه توزیع شود.

رویترز همچنین در این گزارش آورده است که به موجب توافق یاد شده گذرگاه رفح برای تخلیه افراد دارای گذرنامه خارجی باز شود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز یکشنبه پس از دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر بدون اشاره به زمان دقیق بازگشایی گذرگاه رفح گفت: «رفح بازگشایی خواهد شد. ما با سازمان ملل، مصر، اسرائیل و سایرین مکانیسمی را ایجاد می‌کنیم که از طریق آن کمک‌ها دریافت و در میان افرادی که به آن نیاز دارند توزیع شود.

اسرائیل ساکنان شهرک‌های مناطق هم‌مرز با لبنان را تخلیه می‌کند

اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که ساکنان شهرک‌های واقع در مرز شمالی خود با لبنان را در پی تبادل آتش صورت گرفته با حزب‌الله در این منطقه، تخلیه می‌کند.

وزارت دفاع و ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای مشترک از اجرای طرحی برای تخلیه ساکنان شمال اسرائیل خبر دادند.

بر اساس این طرح که بودجه آن توسط دولت اسرائیل تامین می‌شود ساکنان منطقه‌ای واقع در ۲ کیلومتری مرز لبنان تخلیه و به منازل جدید نقل مکان خواهند کرد.

محمود عباس: اقدامات حماس به نمایندگی از فلسطین انجام نمی‌شود

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی روز یکشنبه گفت: سیاست‌ها و اقدامات حماس مورد تایید همه فلسطینی‌ها نیست و فلسطین را نمایندگی نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین، محمود عباس این سخنان را پس از گفتگوی تلفنی با نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا ایراد کرده است.

نیکلاس مادورو نیز در این گفتگو بر «حمایت» خود از محمود عباس و «آرمان فلسطین» تاکید کرد و یاد آور شد که دستور داده است کشورش کمک‌های بشردوستانه به غزه ارسال کند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی همچنین در ادامه سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) را تنها نماینده قانونی فلسطین خوانده است.

بایدن اشغال غزه توسط اسرائیل را «اشتباهی فاحش» خواند

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا هرگونه تلاش اسرائیل برای اشغال مجدد نوار غزه را یک «اشتباه جدی و فاحش» توصیف کرد.

این اظهار نظر در حالی مطرح می‌شود که اسرائیل ضمن بمباران‌های شدید غزه در پی انجام یک حمله زمینی است و از ساکنان شمال این منطقه محاصره شده خواسته تا به سمت جنوب کوچ کنند.

جو بایدن در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه سی بی اس در مورد حمایت احتمالی وی از اشغال غزه توسط اسرائیل، پاسخ داد: «من فکر می‌کنم این یک اشتباه بزرگ است.»

رئیس جمهوری آمریکا سپس افزود: حماس نماینده همه فلسطینیان نیست؛ اما از بین بردن افراط گرایان اقدام ضروری است.»

جو بایدن همچنین در پاسخ به این سوال که آیا حماس باید به طور کامل از بین برود یا خیر، پاسخ داد: «بله، فکر می‌کنم.»

وی در ادامه گفت: «اما باید یک مرجع فلسطینی وجود داشته باشد. باید راهی برای تشکیل کشور فلسطین پیدا کرد.»

رئیس‌جمهوری آمریکا با بیان اینکه «فکر نمی‌کند لازم باشد» نیرو‌های آمریکایی در این جنگ شرکت کنند، گفت که آن‌ها به اوکراین نیز اعزام نخواهند شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
2
18
پس چرا مقامات و تریبونداران و آقازاده هاشان به جنگ با اسرائیل نمی روند ؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین